Google Website Translator Gadget

onsdag 11 januari 2012

Livet utan Gud

Har du någonsin tänkt på hur världen skulle vara utan Gud? Den tanken har slagit mig då och då.
Hur har man det som människa utan att förstå meningen med livet och vem som står bakom allt?
När vi skapades var vi en avbild av Gud, där vi fick hans egenskaper som kärlek, glädje, frid,
tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning Gal 5:22-23.
Men detta avstod vi, då vi bestämde att leva ett liv utan Guds kärlek och personliga relation.

När sedan djävulen försökte ta makt i himlen blev han nedkastad på jorden med sina fallna änglar.
Detta har gjort att hans egenskaper som otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, svartkonst,
fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, illvilja, fylleri, utsvävningar 
och annat sådant Gal 5:19-21 regerar och påverkar vår vardag och samhälle.

När vi föds är vi unika och original och älskade som vi är. Men när man börjar skolan ska man stöpas
in i en form: tänka lika, klä sig lika, tycka lika och göra liknade saker osv. Efter 9 år i grundskolan ska
man börja välja vad man vill göra i sitt liv och välja gymnasium och att jobba med detta resten av sitt liv.
Helt klart man blir förvirrad,  hur ska allt vara? vem är jag? är det bara detta i livet?
Media av olika slag säger varje dag med rubriker vad vi ska vara som person för att bli accepterad.
Andra vill ha en rikedom i pengar, handla kläder eller teknik, resa och jaga kickar för att bli lycklig.
Något som företag tjänar stora pengar på för man inte inser roten till själva problemet av ens längtan.

Synen på livet utan Gud är rätt dyster i bibeln. Paulus beskriver i Romarbrevet att vi medvetet ignorerat
att det finns en skapare för allt. Vi har hyllat skapelsen och inte skaparen för de verk som finns runt oss.
Vi är förblindade och har falska föreställningar hur allt är, vi skapar egna förklaringar och ideer. Vi trodde vi var visa men blev dårar. Vi bytte ut Gud till att hylla människor och djur som avgudar. Därför utlämnade Gud oss till våra egna begär och byte det naturliga till det onaturliga då vi inte fattade bättre. Så att djävulen fick makt över våra liv och nu börja göra hans verk. Genom att förstöra Guds skapelse och låta synden ta fäste över hela skapelsen. Vi är alla syndare ingen är värdig en relation med Gud oavsett vad vi gör.
Vi tänker bara på oss själva, där vi är i centrum och alla ska följa oss oavsett vad som händer.

Men Gud hade en sådan nöd för oss som människor och de val vi gjort emot honom. Han längtade efter en relation med oss igen och enda sättet för detta var att bli en människa och födas i denna värld.
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Joh 3:16-17 Gud älskade oss så att han var villig att göra vad som helst för att få kontakt med dig och mig, till och med att dö för det vi gjorde fel mot honom. När Jesus tog din synd på korset så gjorde han att relationen återupprättades igen med Gud. Han älskar dig så mycket mer än vad vi kan förstå med våra sinnen eller känslor. Det enda du behöver göra är att säga Ja till detta, så blir du Guds barn och återupprättad och som ett sigill får du den helige Ande som nu bor i dig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar