Google Website Translator Gadget

fredag 17 februari 2012

Amos 9 - Herren ska resa upp landet igen

8 Herren Gud har ögon på detta syndiga rike: Jag skall utplåna det från jordens yta. Ändå vill 
jag inte alldeles utplåna Jakobs hus, säger HERREN.  Ps 34:17, Sak 4:10, 1 Pet 3:12, Mika 4
10 Alla syndare i mitt folk skall dö för svärd, de som nu säger: "Oss skall 
olyckan inte komma nära, över oss skall den inte komma."  Amos 6:3, Ob 3
11 På den dagen skall jag resa upp Davids fallna hydda, mura igen dess sprickor och resa upp
 det som är nedrivet. Jag skall bygga upp den som i forna dagar,  Jer 24:6, Jer 31:28, Apg 15:16
14 Jag skall göra slut på mitt folk Israels fångenskap. De skall bygga upp sina ödelagda städer 
och få bo i dem. De skall plantera vingårdar och få dricka vinet från dem. De skall anlägga 
trädgårdar och få äta deras frukt. 5 Mos 30:3, Jes 58:12, Jes 61:4, Jes 65:21, Jer 29:14
15 Jag skall plantera dem i deras eget land. De skall inte mer ryckas
 upp ur det land som jag har givit dem, säger HERREN, din Gud.
(bibelnoter från folkbibeln)  

Texten är tagen ur Amos bok och pratar om Gud och rättvisan. Att han en dag kommer att döma
 hela världen för den synden och ondskan som finns. Lika mycket som den talar om Israel så säger
 det lika mycket till vårat land Sverige. Där Gud kommer att återupprätta hans församling och
 egendomsfolk här på jorden. Som du kanske märker så pratas och skrivs mer och mer om Israel
 att fler Judar hittar tillbaka. Den andliga längtan blir bara större och variationerna blir fler hur man
 utöver sin andlighet. Det var detta Amos varna för till Israel att de hade lämnat Gud och tillbett avgudar.  

Men vi ska inte glömma att det ska komma en tid då åter folk ska återvända till Gud.
Det finns en längtan och en tröst som vi inte än har kunnat mätta som Guds församling.
Men det han gör med oss människor är att förbereda oss i våra hjärtan för det som kommer.
Det är då viktigt att vi är i bön så vi ödmjukar oss, så vi kan bli använda av Gud på rätt sätt.





Vill du lära mer om Amos bok? Jag kan då rekommendera  
Gud och Rättvisan av Leif Carlsson


Den går att köpa på Adlibris, Bokus, Nya Musik, Cdon, Libris





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar