Google Website Translator Gadget

måndag 13 februari 2012

Bra församlingsgemenskap?

Vad jag har läst av debatten som varit är gemenskapen avgörande om man gått tillbaka
till kyrkan. Jag har en ickekyrklig bakgrund så jag hoppas jag har andra ögon då jag belyser
detta. Då jag sett hur det kan vara då det är dåligt och när det är bra. Jag minns ungdomsmöten
där jag och min kompis i princip aldrig blev välkomna och vid fikabordet satt man ensam medan
de andra trängdes vid övriga borden. I bland var det så illa att detta gällde även i möteslokalen,
där det verklig märktes vilka som var församlingsfolk eller ej. Utanförskapet var totalt! Men hur kan
man förändra detta? Jo det hänger faktiskt på dig och mig och vilken inställning vi har till nya människor.
Jag tänkte skriva några punkter där jag tänkte belysa och visa på hur man får en bra gemenskap.

1. Min inställning.  
Den inställningen jag har emot nya människor påverkar hela församlingen. För trots allt,
de vi tycker och tänker blir de handlingar och gärningar vi gör. Men har vi den inställningen
att vara välkomnade och öppna, då kommer det också bli så i församlingen.

2. Församlingens inställning.  
Det gäller att tänka på vem som verksamheten är till. Bara för oss som är inne eller är
det också något som kan tilltala sökare och nyfikna? Om vi stänger in oss själva där det är skönt 
och bekvämt? Eller har vi en medveten satsning att nå människor som annars inte går i kyrkan? 
Detta är avgörande för om det ska bli en bra och öppen gemenskap som är till för alla eller ej.

3. Målet med kyrkobesöket. 
Vad har du får mål med besöket i kyrkan? Att bli sedd först eller för att växa i din
personliga relation med Gud? För om vi bara kommer för att få bekräftelse kan det bli fel. 
Är du ny med kan det ta tid innan någon lär känna dig, då måste man ta kontakt själv först.

4. Komma in i gruppen. 
Det tar alltid tid att komma in i en ny gemenskap, ofta där många känt varandra en längre tid
men det är aldrig för sent. Det hänger på vilken inställning du har med. Människor är rädda
för något nytt, med de vill ofta ha kontakt med dig. Men om inte någon tar första steget
så kommer det inte att hända något. Då kan du visa vägen för andra i ditt handlade. 

5. Jesus som föredöme. 
Det bästa föredömet är Jesus, när det gäller gemenskap och att bemöta människor. 
Han såg människorna där de var i vardagen och i deras glädje och sorg. 
Han sökte upp människor som inte ville umgås med och gav dem ett stort hopp. 
Vi ska efterlikna Jesus i hans sätt och handlande. 
Där vi får peka på Guds kärlek och vad Jesus har gjort för oss människor i denna värld.

Med dessa principer ovan har jag använt för att medvetet göra ett val för att få en bra gemenskap.
De människor som finns i gemenskapen gör faktiskt församlingen. Så som vi är, så blir också vår gemenskap. Men gör vi ett val i hjärtat så kan vi reflektera Guds enorma kärlek. Då blir kommer
det bli en öppen och kärleksfull gemenskap där vi pekar på Jesus och vem han är i våra liv.
Glöm inte du behövs lika mycket som alla andra för det är vi tillsammans som gör Guds församling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar