Google Website Translator Gadget

torsdag 9 februari 2012

Rätt kunskap

En av de tankar som Sigfrid Deminger hade var i sin artikel var om bibelns plats i frikyrkan. "Bibelns texter har en undanskymd plats. Egentlig textläsning förekommer alltmer sällan. Predikan utgår ofta från ett ämne eller ett uppslag som är predikantens eget. Läses en text kommenteras den knappast. Andra infallsvinklar ter sig intressantare. Inte heller privat läser dagens frikyrkomedlem särskilt ofta sin bibel."  Jag kan hålla med om att ren bibelläsning sällan är något man sysslar med på Gudstjänsten på en söndag. Men att den inte kommenteras kan jag inte hålla med om alls. 
Det hänger på oss själva hur vi vill ha det.


Det är inte bra att församlingen har tappat mycket av den bibelkunskap som har funnits att tillgå. Det går inte nuförtiden att hänvisa till böcker och citat som varit självklara, om man inte har den rätta kunskapen. Med detta menar jag inte att alla ska bli teologer, utan ha lite basic koll på bibeln och de olika böckerna. Det är lätt att man får en viss kunskap då det gäller söndagsskolan och sedan predikningar, men det är sällan heltäckande. Det är heller inte Pastorns fel att du och jag inte har så bra koll på bibeln som vi borde. Detta är ett problem som ligger på oss enskilt och hela gruppen. Vi har tappat behovet att föra vidare det vi lärt oss till varandra. På söndags gudstjänsten är det inte många som vill ha en tung teologisk undervisning utan något lättsmält att ta in. Det har jag märkt själv under den tiden jag varit kristen. Mina bibelkunskaper var inte direkt stora och det var många luckor, där man inte riktigt förstod vad som skrevs. Som tur är har jag haft möjlighet att gå på en lärjungaskola och även gått 1år på bibelskola för att fylla ut detta behov. 

Det kan vara bra med viss utbildning som lärjungaskola, bibelskola eller alpha-kurs för att få mer kunskap. Där man tar tid med Gud för att förstå mer vad han gjort för oss i Jesus Kristus.
Men det är inte bra om det blir det enda stället detta sker. Det borde finnas ett andlig längtan och
törst i församlingen för att få mer kunskap om Bibeln. Men då hänger det på oss hur vi vill ha det. 
Alla har ju olika bibelkunskap och det gäller att lägga sig på en nivå som passar alla, detta är svårare
sagt än gjort. Men frågan måste upp igen, för det arvet vi har måste föras vidare till andra. 
För utan Jesus som grunden för vår tro, vad är då kyrkan på väg?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar