Google Website Translator Gadget

onsdag 21 mars 2012

Genom Filipperbrevet - 2:25-30

Glädje i omsorgen 
Men jag anser det nödvändigt att sända tillbaka till er min broder Epafroditus, min
medarbetare och medkämpe, som ni har sänt för att hjälpa mig med det som jag behövde.
Han har längtat efter er alla och varit orolig, eftersom ni har hört att han blivit sjuk. Han
har också verkligen varit sjuk, ja, nära döden. Men Gud förbarmade sig över honom, och inte bara över honom utan också över mig, för att jag inte skulle få sorg på sorg. Därför är jag så mycket mer angelägen att sända honom, för att ni skall få glädjen att återse honom och jag själv får känna lättnad. Ta nu emot honom i Herren med all glädje, och visa sådana män uppskattning. För sitt arbete i Kristi tjänst satte han sitt liv på spel och var nära döden, för att ge mig den hjälp som ni inte kunde ge. 

Kapitlet började med en lovsång till Kristus och slutar med en personlig kärleksförklaring.
Kärleken till Kristus visa sig i vardaglig praktisk omsorg om varandra. Paulus beskriver
Epafroditos som ett bultade hjärta för andra människor. Han har rest hela vägen till Rom
för att besöka Paulus för att överlämna en pengagåva från församlingen. Under tiden blev
han allvarligt sjuk något som gjort att hemförsamlingen blivit orolig för honom.
Trots alla problem så ville han skicka tillbaka Epafroditos för att visa på hur värdefull han är.
Inget skulle hindra honom från att visa praktisk omsorg för Paulus då han ville sätta sitt liv på spel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar