Google Website Translator Gadget

torsdag 22 mars 2012

Genom Filipperbrevet - 3:1-6

Glädje som livsstil
För övrigt, mina bröder, gläd er i Herren. För mig är det inte besvärligt att skriva samma
sak till er, och för er är det säkrast så. Se upp för hundarna. Se upp för de onda arbetarna.
Se upp för de sönderskurna. Det är vi som är de omskurna, vi som tjänar genom Guds Ande
och berömmer oss av Kristus Jesus och inte förlitar oss på yttre ting, fast också jag kunde
förlita mig på yttre ting. Ja, om någon menar att han kan förlita sig på yttre ting, så kan jag det
ännu mer, jag som blev omskuren på åttonde dagen och som är av Israels folk och Benjamins stam,
en hebré född av hebreer, jag som i fråga om lagen var en farisé, i fråga om iver en förföljare av församlingen, i fråga om rättfärdighet, den som vinns genom lagen, en oklanderlig man. 

I Fil 1:17-18 visar Paulus en bred tolerans mot kristna som predikade evangelium med fel motiv. De förkunnade i alla fall Kristus men är emot de som ger ett budskap som förnekar Jesus Kristus. vers 2 är
emot Judekristna som vill införliva judiska lagen bland kristna. Där de i vers 3 talar om yttre religiösa ceremonier för att bli accepterad detta är något som Paulus är emot. Utan Gud har redan märkt oss i
våra hjärtan. Kristna förlitar sig inte på vad de kan göra för Gud, utan på vad Gud gjort  för dem. Sedan
radar Paulus upp en lista på mänskliga förmåner och förtjänster som han tidigare var stolt över som Jude.
Hans bakgrund, renlärighet, religiösa hängivenhet, hans moraliska livsföring som var klanderfri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar