Google Website Translator Gadget

torsdag 27 september 2012

Du behövs för att leda människor till Gud!

I Apg 9:1- 9 kan man läsa om Paulus omvändelse. Där han fick möta Jesus precis utanför Damaskus. Men hur hade det gått för Paulus om inte någon människa hade lett honom vidare?

I Damaskus fanns en lärjunge som hette Ananias. Till honom sade Herren i en syn: "Ananias!" Han svarade: "Här är jag, Herre." Herren sade till honom: "Bege dig till den gata som kallas Raka gatan och fråga i Judas hus efter en man som heter Saulus och är från Tarsus, ty se, han ber. Och i en syn har han sett en man som heter Ananias komma in och lägga händerna på honom för att han skall se igen." Då svarade Ananias: "Herre, jag har hört av många hur mycket ont den mannen har gjort mot dina heliga i Jerusalem. Och nu är han här med fullmakt från översteprästerna att gripa alla som åkallar ditt namn." Men Herren sade till honom: "Gå! Han är ett redskap som jag utvalt för att bära fram mitt namn inför hedningar och kungar och inför Israels barn. Och jag skall själv visa honom, hur mycket han måste lida för mitt namns skull." Då gick Ananias, och när han kom in i huset lade han händerna på honom och sade: "Saul, min broder, Herren Jesus som visade sig för dig på vägen hit, han har sänt mig för att du skall kunna se igen och uppfyllas av den helige Ande." Genast var det som om fjäll föll från hans ögon, och han fick sin syn igen och blev döpt. Sedan åt han och fick nya krafter. (Apg 9:10-19)

Vad säger då texten om Paulus och Ananias till oss idag? Jo två viktiga saker nämligen detta:

1. Du måste ha en egen relation med Gud där Jesus är vägen dit. Där du gjort en omvändelse
(men den behöver inte vara lika dramatisk som för Paulus) och bekänner Jesus som din Herre.
Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror
att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. (Rom 10:9)

2. Lyssna på vad Gud har att säga. Det är genom bönen och bibelläsningen som vi lär känna Gud och 
hur han är. När vi har tagit emot Jesus så har en hjälpare flyttat in i vårt hjärta nämligen Den Helige Ande. När vi har gemenskap med Gud så kan vi även höra vad han har att säga. Kanske genom en tanke, 
ord eller bibelvers osv. Det var just detta som Ananias fick uppleva då han fick en syn från Gud.
Men då han visste att det var från Gud så släppte han all sin rädsla och gick dit han blev tillsagt.

Gud vill använda oss kristna så att andra människor växer på olika sätt. Kanske någon behöver
ett ord, vägledning eller bli förlöst till en tjänst osv. Det finns en anledning till att vi inte kan vara
kristna själva och att Guds församling behövs. Ensam är inte stark utan vi behöver varandra. 
Vi har alla olika egenskaper, gåvor och intressen det är genom dessa som Gud vill använda oss på.

Där just du är i vardagen där vill Gud använda dig så att du visar den kärleken han har för alla människor.
Då måste man även ha samma syn på sig själv som Gud har. Att du är värdefull och dyrbar i hans ögon.
Det är genom Guds församling som vi kan komma till vår fulla potential där vi tillsammans hjälps åt.
Gemenskapen som finns måste gå tre riktningar: 1. Relation med Gud, 2. Hjälpa andra, 3. Få hjälp 
Då kan vi förstå mer av bredden, längden, höjden och djupet av den kärleken Gud gett oss i Jesus Kristus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar