Google Website Translator Gadget

måndag 10 september 2012

Gud älskar dig så mycket!

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. 

Texten ovan kanske du har läst många gånger eller hört? Detta är själva grundbulten i den kristna tron och kallas även för den lilla bibeln. Men den tål att läsas om och om ingen så man förstår mer vad texten betyder. Denna text är nämligen själva kärnan till den tjänst Jesus hade och för att förstå Guds hjärta till oss människor. Gud ville inte att bara Judarna skulle bli frälsta utan hans fokus var på hela världen. Det var detta hjärta som Jesus hade för alla medmänniskor när han var ute. Hans mål var att söka upp de som Gud älskade men inte genom att döma utan i kärlek och respekt för att återupprätta allt. Det blir då lättare att förstå texten nedan då han är ute bland folket.

Matt 9:35-36 Jesus gick omkring i alla städer och byar, och han undervisade i deras synagogor och predikade evangeliet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor. När han såg folkskarorna, förbarmade han sig över dem, eftersom de var rivna och slagna, som får utan herde. 

Det grekiska ordet för förbarmade heter Splanchnizomai och är det starkaste ordet för medlidande.
Ordet betecknar inälvor (hjärta, lungor och lever) för att säga att det är starka känslor. Det är denna
känsla som Jesus hade i sitt hjärta då han var ute bland folket. En känsla av medlidande och nöd att
alla var vilsna och att Gud så gärna vill återupprätta relationen igen. Det var denna känsla och hjärta
som Jesus ville att lärjungarna också skulle ha när de var ute. Detta är något som vi även idag ska ha
ett Guds hjärta på människor och se människor som Jesus gör. Guds kärlek och nöd för människor är
vår drivkraft för att nå de som är förlorade. Så att de inte missar Guds kärlek innan det är försent.
Gud älska oss först men han tvingar sig inte på utan vill ha respons tillbaka. Men Gud kommer aldrig
att sluta älska dig oavsett vad du gör. Detta för att du är så dyrbar i hans ögon. Det var därför som
Jesus kom ner för att reparera den brustna relationen så att vi alla kan komma nära Gud igen.
Men enda vägen dit är genom Jesus Kristus och genom att ta emot honom.

1 kommentar:

  1. Hej...En sådant medlidande borde vi ha för alla männsikor som inte känner Jesus!
    Ha en underbar och välsignad helg./Sölvi.

    SvaraRadera